top of page
חיפוש

פרחים רבותי, פרחים


אז אני מודה! גם לי יש פטיש... קוראים לו - פרחים/צמחים/עצים, צמחי גינה, צמחי בר, מטופח או פראי העיקר צמחיה! והרבה! אמא ואבא תמיד אמרו לי שיש לי "עיניים גדולות"... אף פעם לא שבעה... כל צמח שרואה אצל חבר או שכן או סתם על הדרך ועדין אין לי כמוהו בעציץ או בגינה הפרטית... אשיג! בחירוף נפש, אשיג! אבל אם מדובר בצמחי בר? כאן מתקיים הפסוק : "אלא לראותם בלבד"! אסע ברחבי הארץ בעונת פריחתם ואתענג!

ועכשיו אביב! עונת הפריחה. לאן שאביט, הלב מתרחב. שיחק לי המזל ואני גרה באזור עשיר צמחיה והעונה מספקת לי את שלל הפריחה האין סופי כמעט - כרמליות (כרמלית נאה- http://www.wildflowers.co.il/hebrew/plant.asp?ID=334), כלניות, רקפות, יקינתון, אירוס אחר הצהרים והכי הכי סחלבים! סחלבים! לא, לא התרבותיים שגם הם יפיפיים ושמונה עציצים כאלו מקשטים את החלון המערבי שלנו בבית...

אלא סחלבים שצומחים בר, ממש אצלנו בחצר! כי אנחנו כזכור גרים במתת (הגובה – 840 מ' מעל פני הים), ומתת שוכנת על גבול שמורת נחל מתת ואחד המאפיינים הבולטים של שמורת נחל מתת הוא בית הגידול למגוון גדול של מיני סחלבים. וואו! כמה התרגשות הדבר מסב לי בכל שנה מחדש! את הסחלבים שפורחים בגינה שלנו כבר מיפיתי בשנים שעברו ובכל שנה אני יוצאת לבדוק, לברך, ולהגן על אלו שעלולים להיפגע מדריכה בלתי מודעת. למשל הסחלבן שגדל בכל שנה בין מדרגות האבן שלנו שכאן צילמתי אותו אתמול רגע לפני פריחה...

>עוד פורחים אצלנו בגינה הסחלב הפרפרני -

>הסחלב האיטלקי

>וגם היחיד והמיוחד: השנק! הנה הוא, ככה הוא הופיע לראשונה לפני חמש שנים אצלנו בגינה בין אבני הטרסה.

אתם יכולים לתאר לכם איזו התרגשות זו הייתה לגלות אותו פתאום מבלי שעשינו היכרות מקדימה, ההא? כמובן שנפלטה לי צעקה... יייא! רוצים לקרא עליו עוד? בבקשה : http://www.wildflowers.co.il/hebrew/plant.asp?ID=302

ועכשיו אתם בטח שואלים למה אני משוויצה... כי העונה קצרה ועכשיו כאן שיא העונה ואני רוצה להזמין אתכם לטייל בסביבה ולשתף אתכם בהנאה, אם אתם משוגעים כמוני על פריחה יפה! ואחרי טיול קסום לא תבואו לבקר אותנו ב"קפה רושקה", לספר לנו על החוויה שקניתם בחינם וליהנות מאווירה ועוגה/ארוחה טעימה?

מו ש לם !

*** אני מצרפת לכאן מידע מפורט יותר על אפשרויות הטיול הייחודיות סביב מתת שנכתב באדיבותו של מדריך הטיולים, מרבה צמחי בר ארצישראליים והארכיאולוג אהרוני אמיתי תושב מתת:

שמורת נחל מתת

בראש אגן הניקוז של נחל שרך/בצת יש שני ערוצים וגבעה גירנית ביניהם. הערוצים הם נחל בירנית מצפון ונחל מתת מדרום. בערוצים יש צמחייה ים תיכונית מפותחת ובגבעה הגירית שביניהם, בגלל אופי הקרקע התפתחה צמחייה מיוחדת – חורש של עצי קטלב וביניהם בתה פורחת של שני מיני הלוטם, הורוד הוא הלוטם השעיר והלבן הוא הלוטם המרוני. יחד איתם יש הרבה שיחי צתרנית משובלת שריחם כריח הזעתר ומגוון גדול של סחלבים ודבורניות. אפשר למצא כאן את שנק החורש שהוא מין גבעול זקוף ועליו פרחים כחולים, את הסחלבן שצבעו לבן צח ויש גם סחלב אנטולי וסחלב איטלקי סחלב הגליל וסחלב צריפי , דבורניות שונות כגון דבורנית הקטיפה ודבורנית גדולה ועוד מינים רבים מבני משפחת הסחלבים, אבל גולת הכותרת של הגבעה הוא בלי ספק עץ קטלב ענק אדום גזעים ולרגליו ספסל מגזע אקליפטוס ענק שהציבו שם לוחמי סירת מטכ"ל.

(הזכויות לתמונה שמורות לאפרים אזוב)

מהספסל הזה נשקף נופו הנהדר של הגליל המערבי. מימין רואים את תל ראש שבו טמונים שרדי תרבויות עתיקות ובמערב מרחוק רואים בימים צלולים את חוף ראש הנקרה ואת אגני נחל כזיב ונחל שרך/בצת היורדים מערבה אל הים.

מסלול הליכה יפה וקל מוליך ממתת אל עץ הקטלב וממנו אל שלוחת הקטלבים והסחלבים, בשלוחה הזו בחרה משפחת דורבנים לחפור את מאורתם שממנה הם יוצאים בלילה לחפש מזון, ובחורש נחים במשך היום עדרי חזירי בר שגם הם פעילים בלילה. משם אפשר לרדת במדרון לפנות שמאלה בדרך הרכב ושוב שמאלה לתוך ערוץ נחל מתת ואיתו אפשר לטפס חזרה למתת, ואפשר גם לפנות בדרך ימינה עד שמגיעים לנקודה שבה יש מימין מטע זיתים צעיר, שם פונים שמאלה ועוברים ליד ברכת חורף עונתית שממנה יש שביל המוביל לתוך יער מפותח של עצי אלון משני מינים (מצוי ותולע) השביל הזה מוביל אל אחו נהדר ובו אלונים ענקיים סמוך לכביש בירנית אלקוש. משם אפשר לפנות ימינה ולחזור בדרך הג'יפים אל ברכת החרף. הדרך הזו מקושטת בחורף בכלניות בשלל צבעים.

מלבד השבילים האלו יש גם חיבור לשביל ארוך יותר שהכשירו לטיולים הזוג אפרים ונירית אזוב (אפשר לקנות אצלם דבש נפלא) השביל הזה מתאים יותר לחובבי הליכה, זה מסלול מעגלי שיוצא וחוזר למתת ואורכו כתשעה ק"מ.

ולסיום, הקשיבו לשיר מהכורסא בבית ואולי הילדים החמודים יעשו לכם חשק לצאת לטיול

178 צפיות0 תגובות
bottom of page